kurkistusta kasvatukseen

20 Tam

Musta on kuulkaas ihan vitsin ihanaa, kun on tämmöinen paikka minne voin aina välillä tulla höpöttelemään hiuksista mielin määrin ja sen sijaan, että saisin osakseni pelkkää silmien pyörittelyä, multa kysytään, josko voisin kertoa vielä vähän lisää. Kiitos siitä. Ja kerronhan minä.

Vuosi sitten kirjoittamani hiuspostaus oli yksi viime vuoden luetuimpia postauksia, joten ajattelin nyt vähän päivittää tänne tilannetta niin mun hiustenhoitorutiineiden kuin kasvatuksenkin osalta.

20130120-135232.jpg
Tällä hetkellä mulla on käytössä tämmöinen simppeli, mutta toimivaksi todettu paketti. Hiukset pesen edelleen CWC-tekniikalla, eli siis; XZ:n kosteuttavaa hoitsikkaa latvojen suojaksi > Cutrinin shampoo tyveen > huuhtelu ja uusi satsi hoitsikkaa pituuksiin vähän pidemmäksi aikaa vaikuttamaan.

Uutena tulokkaana olen lisännyt rutiineihini etikkahuuhtelun pesun päätteeksi. Sekoitan siis kannussa kylmään veteen lorauksen valkoviinietikkaa, jonka kaadan päähäni suihkun päätteeksi. Jos etikan tuoksu jotakuta ällöttää, voi hiukset huuhdella kylmällä vedellä vielä tämän jälkeen, mutta mua itseäni se ei häiritse. Etikkahuuhtelun tarkoitus on tasapainottaa hiusten ja päänahan ph-arvoa ja sulkea hiussuomuja. Itse olen ainakin huomannut selvän eron hiusten pehmeydessä ja kiillossa etikkahuuhteluiden aloittamisen myötä.

20130120-135238.jpg
Pesun jälkeen jatkan samaa kaavaa kuin aiemminkin, hiukset saavat siis kuivua rauhassa, en edelleenkään edes omista fööniä. Hiusten kuivuttua minua palvelee edelleen uskollinen Tangle Teezer, enkä ihan oikeasti tiedä mihin joutuisin ilman sitä. Yhtenä viikonloppuna Jyväskylässä vieraillessani olin unohtanut harjan Helsinkiin ja voi kamala sitä hiusten selvittämistä tavallisella harjalla, yhtä tuskaa! En ymmärrä miten sitä on ennen selvinnyt ilman.

20130120-135220.jpg
Oma maantienharmaani näyttää näin talvella luonnonvalossa hyvinkin tummalta, ainakin jos vertaa kesän vaalentamiin latvoihin. Ihme kyllä värieroa ei kuitenkaan juurikaan huomaa hiusten ollessa tavallisesti auki.

Blogin tilastojen mukaan moni on löytänyt tänne tiensä hakusanoilla kookosöljy hiuksissa. Tällä hetkellä en kuitenkaan käytä hiuksissani jätettävänä hoitoaineena öljyjä. Olen huomannut, että kookosöljy toimii jätettävänä hiuksissa paremmin kesä- kuin talvikuukausina. Sen sijaan hoitonaamiossa se toimii näin talvellakin oikein mainiosti.

20130120-135210.jpg
Ja lopuksi vielä varsinainen kasvatuskuva. Sen olen huomannut, että mitä pidemmäksi hiukset venyvät, sitä vähemmän ne enää jaksavat mennä luonnostaan laineille. Vähän sääli, mutta onneksi yönutturani hoitaa sen puolen joka tapauksessa.

Latvojen kuntoon olen hyvinkin tyytyväinen, ottaen huomioon, että ne ovat aiemmin altistuneet vaalentamiselle, enkä ole tainnut vuoden sisällä leikkauttaa niitä kuin pari kertaa, yhteensä ehkä kahden tai kolmen sentin verran. Lienee kaikesta varomisesta ja hellävaraisesta kohtelusta ollut siis jotain hyötyä.

Eipä ole muuten enää kamalan pitkä matka tavoitepituuteen, vyötärölle. Toivottavasti voisin jo kesällä hihkua hiusteni olevan vihdoin tarpeeksi pitkät. Vaikka eihän ne tavoitteet pelkkään kasvatukseen lopu, seuraava etappi onkin pitää latvat hyväkuntoisina ja päästä eroon värjätyistä osioista. Että kyllä tässä tekemistä riittää.

10 vastausta to “kurkistusta kasvatukseen”

  1. Katri tammikuu 20, 2013 klo 7:25 pm #

    Voi että, sun hiukset on ihan mielettömän kauniit!<3

  2. mintexi tammikuu 20, 2013 klo 8:44 pm #

    Ihanan terveen näköset hiukset! Ja hiuspostaukset on aina mukavaa luettavaa, eli jatkossakin saa postailla hiuksista (:

  3. Janita tammikuu 21, 2013 klo 4:25 pm #

    Katri: voi kiitos!

    mintexi: kiitos paljon! Ihana kuulla, että kiinnostusta löytyy :)

  4. Mirtsii tammikuu 21, 2013 klo 4:39 pm #

    Näin siun hiuksista puheenollen tuli mieleen, kun sitä otsista pohdit kerran jossain postauksessasi, että mihin tulokseen päädyit – kasvatatko vai pidätkö? :)

  5. Janita tammikuu 21, 2013 klo 5:04 pm #

    Mirtsii: toistaiseksi oon päätynyt kasvattamaan otsista, johtuu tosin osaksi ehkä siitä, ettei mun vakiokampaaja (äiti) ole enää hälytettävissä paikalle heti hiuskriisin iskiessä :D mutta joo, toistaiseksi otsis saa kasvaa muun tukan kanssa

  6. Embu tammikuu 23, 2013 klo 3:22 pm #

    Mulla on aika samanlainen omaväri/kasvatusoperaatio omien hiusten kanssa menossa, ja voin sanoa että en aio enää kyllä hiuksia värjätä, on niin ihanaa kun on oma väri tukassa eikä tarvi kärsiä typeristä värjäyskierteistä! Näistä sun hiuspostauksista oon kyllä saanu hyviä vinkkejä, kiitos näistä ja lisääki tämmösiä saa mun puolesta tulla! :D

    Sit yks vähän hölmö kysymys: millaselle nutturalle laitat sun tukkas yön ajaksi? Kuinka löysälle ja miten saat sen pysymään koko yön? :D Ite oon usein heränny öisin ku on ahistanu löystynyt nuttura ja oon sit kiskassu sen auki ku ei oo jaksanu väkertää takasi… Lisäks tuntuu et usein nuttura tukistaa ja kiristää jos se on vähänki menny huonoon asentoon :D

  7. Janita tammikuu 25, 2013 klo 12:13 pm #

    Embu: Tosi ihana kuulla, että näistä postauksista on ollut hyötyä ja iloa muillekin, kuin itselleni :) Oma väri on kyllä vaan niin ihana asia, mitä enemmän se kasvaa esiin, sitä varmempi oon kanssa, ettei tarvitse enää väripurkkiin kajota!

    Mun yönutturalle ei taida olla mitään virallista nimeä, mutta siis teen sen pääalaspäin sitomalla hiukset päälaelle ponnarille. Sitten viimeisen kerran kun vetäisin hiukset ponnarin läpi, jätän sen puolitiehen niin, että päälaelle muodostuu yksi ”lenksu”. Ylijäävät latvat kieputan tämän lenksun takapuolelle siten, että ne menevät pariin otteeseen ponnarin alta. Tosi vaikea selittää, äh :D Mutta siis, mulla tuommoinen viritelmä on ainakin pysynyt hyvin, eikä myöskään kiristä, kunhan ei laita ponnaria liian tiukalle.

  8. Anna tammikuu 26, 2013 klo 6:44 pm #

    Hahaa, mulla on just samanlainen oma väri-kasvatus-projekti ollu meneillään kohta neljä vuotta, enkä oo saanu kun n. 15 cm pituutta lisää. Nyt aattelin yrittää kuitenki ihan kunnolla ja tää postaus anto mulle kyllä paljon toivoo ja apua. :D

  9. Laura helmikuu 25, 2013 klo 6:28 pm #

    Ai että, ihanat hiukset!

    Onko tosta tangle teezeristä sitten oikeasti enemmän hyötyä, kun normiharjasta? Oon ajatellut sen ostaa, eilenkin hypistelin sitä käsissäni, kun poikkesin Emotionissa, mutta aina oon jotenkin luopunut ;D Olisiko se sittenkin ostamisen väärti?

  10. Janita helmikuu 26, 2013 klo 6:15 pm #

    Laura: Kiitos kehuista! Ja kyllä, on se sen arvoinen! Selvittää todellakin takut paljon nopeammin ja hellävaraisemmin kuin normaali kampa tai harja. Suosittelen lämpimästi :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

